Jezelf graag zien dankzij yoga

Share on facebook
Share on linkedin

Over yoga en een positieve lichaamsbeleving kan ik uren en uren doorvertellen. Doorheen de verschillende jaren is een positieve lichaamsbeleving altijd al belangrijk geweest. Het onderwerp wordt nooit oud maar lijkt tegelijkertijd nooit weg te gaan. Uit statistieken blijkt dat zo’n 90 à 95% van de vrouwen die op deze aardbol rondlopen – en dat zijn er dus heel wat – wel eens problemen hebben met hun eigen lichaamsbeeld. Dus ik denk dat we allemaal wel eens ontevreden zijn over ons eigen lichaam.

We kunnen oneindig lang praten over het lichaamsbeeld en de verschillende problemen die we zo nu en dan ervaren, maar ik wil me echt concentreren op yoga en het lichaamsbeeld. Omdat yoga precies datgene is dat ons kan helpen om contact te maken met onszelf, met ons lichaam en het te eren en te vieren.

In yoga gaat het er niet om er goed uit te zien in je strakke yogapants

Na het behalen van mijn certificaat als yogadocente begon ik reclame te maken voor mijn yogalessen die ik gaf in de tuin. Op een keer sprak één van mijn kennissen me erover aan in de winkel. Ze vroeg me hoeveel ze diende af te vallen vooraleer ze in zo’n strakke yogalegging zou passen opdat ze mee kon doen. En ik dacht: “Wat?!”. “Ja”, zei ze. “Je denkt toch niet dat ik mijzelf in zo’n strakke broek ga wurmen, met deze buik en deze heupen?”. Ik vroeg haar waarom niet; yoga is er voor iedereen en je kan ermee starten wanneer je maar wil. “Waarom niet?” Ze zei dat ze haar zelf niet wou vernederen door met het gewicht dat ze had mee te doen aan de yogalessen.

En yoga is onder andere een lichaamsgerichte bewegingsactiviteit. Wanneer we spreken over yoga en het lichaam bedoelen we niet hoe fantastisch we eruit zien in zo’n strakke yogapants. Of over hoe hoog we onze benen kunnen tillen of hoe we die benen rond onze nek kunnen worstelen. Dat is helemaal niet wat ik bedoel met een lichaamsgerichte yogabeleving. Wanneer je als student dat beeld hebt van yoga, dan word je uiteraard vernedert. Er ontstaat een onmiddellijke scheiding in de groep. “Ik ben zo niet, ik kan dat niet dus ik pas hier ook helemaal niet.”

Yogaleraars bepalen mee het zelfbeeld van hun studenten

Volgens mij ligt de oorzaak van dat probleem, dat foutieve beeld van yoga, grotendeels bij de yogadocenten zelf. Er bestaan enorm veel fantastische yogaleraren maar tegelijkertijd doen we als yogaleraar ook hartstikke ons best om er bovenuit te steken, om gehoord en gewaardeerd te worden. Dat merk ik ook bij mezelf. Ik was behoorlijk fier dat ik yogavideo’s kon opnemen in samenwerking met Libelle voor hun online thema rond zelfzorg – een groot tijdschrift in België. En als je een beetje een boegbeeld wil zijn, dan komt daar ook vaak de gedachte bij dat je er fit dient uit te zien, jong, strak, sterk en heel erg lenig. Dus er heerst echt een enorme druk in de hele yogawereld, zowel voor de yogastudent als de leraar. Als yogadocent modelleer je als het ware een beetje voor je studenten. En zo zijn de studenten die opduiken in je les vaak sterk, knap en soepel.

En hoe meer ik les begon te geven, hoe meer ik op deze tekortkoming van de yogawereld stuitte. Veel van mijn patiënten die worstelen met hun zelfbeeld hebben nog nooit aan yoga gedaan. Ze hebben er allemaal wel al eens van gehoord maar zelden zette één van hen de stap om in groep lessen te volgen. Ik denk dat het juist heel waardevol kan zijn voor zo iemand om naar een yogales te komen. Yoga kan je immers leren om je bewust te worden van de fysieke en mentale littekens die je hebt opgelopen. Want zelfliefde en persoonlijke lichaamsbeleving is veel meer dan alleen maar je gewicht in cijfers uitgedrukt op de weegschaal. Het gaat over de bagage die je met je meedraagt, zichtbaar of niet. Het draait om alles waarom we denken dat we niet goed genoeg zijn.

De invloed van social media?

Het is niet zozeer de schuld van yoga dat social media barst van de foto’s van lenige yogini’s en beresterke yogi’s. Yoga is juist de oplossing, onze reispartner op de weg naar meer zelfliefde. Yoga kan helpen om je te bevrijden van je beperkingen. Maar hoe meer we het werkelijke doel van yoga vergeten, het fysieke van het mentale scheiden, hoe meer we zullen lijden als we een les volgen.

"Jij hebt makkelijk praten!"

Misschien denk je, dat ik makkelijk praten heb met mijn smalle taille. Misschien wel. Maar ook ik had als puber eigenlijk heel wat problemen met mijn lichaamsbeeld. Niet zozeer omdat ik mager was maar omdat die slankheid ervoor zorgde dat ik – in tegenstelling tot de rest van de meisjes van mijn klas – helemaal geen volle boezem had. Ik was zo plat als een vijg en werd er telkens mee geconfronteerd in de sportles omdat ik nog helemaal geen beha hoefde.

Natuurlijk zijn het soort problemen die ik had toen ik jonger was niet meer dezelfde als nu. Die problemen zullen ook nooit echt verdwijnen, ze zullen echter wel veranderen en mee evolueren met het ouder worden. Maar yoga helpt me om dicht bij mezelf te blijven, mij elke dag te blijven accepteren en het beste in mezelf te zien.

Af en toe dan sluipen die gedachten nog eens in mijn hoofd. “Je moet weer wat meer trainen, trek die grijze haar er maar snel uit, je rug heeft wat meer oefening nodig, verstop die dubbele kin maar snel, …”. Wanneer dat gebeurt, denk ik bij mezelf: Goh, kritische Lien brengt me nog eens een bezoekje. En dan begroet ik haar vriendelijk en met wat meer humor. Het proces van aanvaarding is niet altijd even makkelijk, zeker niet omdat ik net midden in de yogawereld zit en bovendien nog eens kinesitherapeute ben ook. Hoe ouder ik word, hoe meer ik geconfronteerd wordt met mijn veranderende lijf en de pijntjes die ermee gepaard gaan. Soms dan spartelt het zo hard tegen dat ik me afvraag of dat lijf van mij wel in staat is om kinderen te dragen en te baren of ik überhaupt wel in staat ben om mijn hele leven lang kinesitherapeute te blijven.

Dus ik denk dat yoga op mijn pad kwam, in mijn zoektocht – zoals velen onder ons – naar mezelf. Om mezelf te transformeren. Yoga gaat niet over om je grijze haren te doen verdwijnen, je lijf strakker te maken of het verminderen van die dubbele kin. Het gaat over het transformeren van de relatie met mezelf, de manier waarop ik naar mezelf kijk

Over tapas, vijaya en ishvara pranidhana...

Welke elementen binnen de yogafilosofie zijn dan juist zo belangrijk voor die transformatie? Je hebt tapas; het vuur dat je opwekt door te bewegen maar tegelijkertijd ook de discipline en vastberadenheid om je matje uit te rollen en aan yoga te doen. Daarbij dien je ook bewust om te gaan met jezelf – vijaya – want anders oefen en oefen je maar door tot je helemaal opbrandt. Wees zacht voor jezelf en neem de tijd om te ontdekken – bewust te worden van – wat je lichaam nodig heeft, nu op dit eigenste moment. En misschien merk je daarbij dingen op aan jezelf die je helemaal niet leuk vindt, maar probeer die te aanvaarden zonder er ook maar één moment over te oordelen. Laat het gewoon zijn. Laat het los. Let it be. Let it go. Dat is wat ishvara pranidhana betekent. Telkens je wat ontdekt over jezelf dat je niet zo aangenaam vindt, is het tevens een oefening voor meer zelfcompassie en zelfliefde.

She fell in love with her yoga and then she fell in love with herself.

We trainen tot we erbij neervallen

Zoals ik al zei, yoga is niet het probleem maar wij zelf. Door bepaalde verwachtingen te creëren en onze bepaalde eisen op te leggen, creëren we een leven dat niet echt liefdevol is. Yoga is nog steeds gericht op onder andere het lichaam maar het zijn wij als kritische wezens die er een lichaamsgericht trainingsprogramma van gemaakt hebben. Velen kennen hun lichaam onvoldoende. Dat komt onder meer omdat we vooral in ons hoofd leven; we spenderen heel veel tijd in onze mind in plaats van echt in ons lichaam aanwezig te zijn en ons lichaam te voelen.

Zelf workouts worden tegenwoordig gedaan vanuit het hoofd of vanuit het ego; waar de focus ligt op er goed uitzien, die extra sporttijd te kunnen registreren in allerlei apps in plaats van na te gaan wat je lichaam nodig heeft en waarbij het gebaat zou kunnen zijn. Volgens mij is de enige manier om vrede te nemen met jezelf, tijd nemen om te focussen op wat belangrijk is. Inclusief zelfliefde en zelfzorg.

We hebben geleerd onze lichaamssignalen te negeren

Door onze huidige maatschappij, waar de focus ligt op het behalen van doelen en presteren, hebben we geleerd om onze lichaamssignalen te negeren. Soms dan voelen we die signalen zelf niet eens meer. Op lange termijn kan dit grote problemen en onbalans veroorzaken, niet enkel op fysiek vlak maar ook op mentaal, emotioneel en spiritueel niveau. Alles is geconnecteerd met elkaar. En hoe meer je geconnecteerd bent met je eigen lichaam, hoe meer je in staat bent om je emoties en jezelf te aanvaarden. Zelfliefde draait erom zodanig te transformeren dat je het beste uit jezelf kan halen, je meer energie hebt en je meer kan genieten van de kleine dingen om je heen. 

Één van de belangrijkste onderdelen om meer zorg te dragen voor jezelf is lichaamsbeweging. Regelmatige lichaamsbeweging kan je fysieke en mentale gezondheid enorm verbeteren, kan leiden tot een beter algemeen welzijn en je leren om gelukkig te zijn met jezelf. Het vermindert het risico op bepaalde aandoeningen en we voelen ons emotioneel beter in ons vel. Yoga is de ideale bewegingsvorm om met liefde en aandacht voor jezelf te zorgen. Door inzicht te hebben in het effect van yoga op het lichaam, leer je bewuster kiezen voor je eigen gezondheid.

Wil jij graag ook ontdekken hoe je liefdevoller met jezelf kan omgaan? Koop dan mijn nieuwste self-love pakket. Klik HIER voor meer info.

  • Leer jezelf graag zien
  • Ontdoe je van beperkende gedachten
  • Voel je goed in je vel én in je hoofd
  • Kom op voor jezelf – Bewaak je eigen grenzen
  • Geef jezelf een enorme boost
  • Verhoog je veerkracht en emotionele weerbaarheid
  • Verbeter je sociale verbondenheid met anderen
  • Zorg ervoor dat anderen je behandelen met vriendelijkheid en respect

Ik ben in mijn yogabeoefening steeds op zoek naar een manier om naar binnen te keren. Daarbij helpt het om mijn ogen te sluiten en niet voor een spiegel te oefenen. Ik hoef niet persé te zien wat ik ontdekt heb aan mezelf dat ik minder leuk vind. En dan kom ik in een andere relatie met mezelf. Als ik aan yoga doe, is er geen ruimte voor oordeel. Als ik aan yoga doe, ben ik perfect zoals ik ben. Ook jij bent perfect als je aan yoga doet.