Beginnersfouten om te vermijden

Share on facebook
Share on linkedin

Yoga is voor iedereen – of je nu lenig bent of een stijve plank, slank of wat steviger gebouwd, ervaren of een complete yogaleek. Veel nieuwe yogi’s neigen de zogenaamde typische beginnersfouten te maken, waardoor het plezier vermindert en het risico op blessures verhoogt. Ik stelde op Instagram de vraag “Wat jou tegenhoudt om aan yoga te doen” en dit waren de valkuilen die ik uit jullie antwoorden destilleerde. Laat deze valkuilen je niet van de wijs brengen en de positieve effecten die yoga met zich meebrengt verhinderen.

Valkuil 1: je vergelijkt jezelf met anderen

Het is een natuurlijke reactie om jezelf te vergelijken met anderen, iedereen doet het – ook ik! Wanneer je jouw lichaam echter vergelijkt met dat van een andere yogi, jouw kopstand vergelijkt met die van een ander, dan is je mind bezig met iets wat helemaal geen yoga is. Als je de lenigste yogastudent van de klas wil bijhouden of je te druk bent met hoe je pose eruit ziet op Instagram, dan dreig je jezelf en vooral je yogabeleving te verliezen. Je bent overal behalve bij jezelf! Neem de tijd om opnieuw te landen in je eigen lichaam door te ademen richting jouw hartcentrum (de visuele ruimte tussen je wervelkolom en borstbeen). Sluit je ogen als dat makkelijker is. Tune in met jezelf en stel jezelf de vraag: “Hoe voel ik mij op dit moment?”

Valkuil 2: je hebt geen tijd en steeds een nieuwe uitvlucht

Wanneer is de ideale moment om aan yoga te doen? Mijn antwoord: het is beter om per dag één minuut aan yoga te doen dan helemaal geen – rekening houdend met je gezondheid natuurlijk. Yoga is er namelijk voor iedereen, om op het even welk moment in het leven. Dus wacht niet af tot je in een smalle yogalegging past, je meer geld hebt om lessen te betalen (want je kan ook gratis online oefenen), … en ga aan de slag!

Valkuil 3: je blokkeert je ademhaling

Mijn ervaring als yogadocente leert me dat nieuwkomers traag en diep ademen, het meest uitdagende vinden van een yogales. Maar oefening baart kunst. Hoe meer je oefent, hoe natuurlijker het zal aanvoelen wanneer je jouw ademhaling tracht te vertragen – het voelt als thuiskomen. De ademhaling zorgt voor de connectie tussen body en mind, lichaam en geest en helpt je jouw energie (prana) te balanceren. Als je wil dat jouw yogabeoefening er vloeiend uit ziet, dan dient je ademhaling dat ook te zijn. De bewegingen volgen immers de ademhaling. In de yogalessen maak je kennis met verschillende ademhalingstechnieken of pranayama.

Valkuil 4: je gebruikt geen yogaprops

Stop met jezelf onnodig te forceren om alsnog je tenen te raken want zo doe je de integriteit van een pose teniet – waardoor ook de ademhaling blokkeert en het risico op letsels toeneemt. Gebruik in plaats daarvan props om je armen langer te maken of de vloer dichter naar je toe te brengen. Yogaprops zijn immers meer bedoeld om je te ondersteunen in een pose in plaats van ze echt makkelijker te maken. Dus zet je ego aan de kant – want in yoga is er helemaal geen plaats voor – en doe beroep op props waar nodig.

Valkuil 5: je zet je gewrichten op slot

Velen van ons – vooral als je hyperflexibel bent – zetten de gewrichten op slot. Dit verhoogde bot-op-bot contact maakt je gewrichten vatbaarder voor slijtage (artrose) die vooral op latere leeftijd een negatieve impact zal hebben. Door je gewrichten op slot te zetten, zet je bovendien ook de rest van je lichaam op slot wat soepel bewegen dan weer bemoeilijkt. Beter is om bijvoorbeeld de knieën zacht en ontspannen te houden, met een lichte knik zodat de bovenbeenspieren actief dienen te werken en je lichaam ondersteund wordt waar nodig. Houd je houding steeds opgericht en fier in plaats van in elkaar te zakken.

Valkuil 6: je bent te streng voor jezelf

Het is waar dat discipline een belangrijke peiler is binnen de yogafilosofie. Maar wat heb je aan gedisciplineerd oefenen als je jezelf niet mag amuseren? Het is perfect oké om te lachen wanneer je uit een pose omver valt of je een windje laat in downward facing dog. So be it! Het leven is al serieus genoeg. Streef je naar perfectie? Wel, news flash: perfectie bestaat niet. Je kan natuurlijk wel je best doen om je yogabeoefening te verfijnen, maar sta jezelf ook toe om fouten te maken. Hoe meer je jezelf bovendien betrapt op die zogenaamde ‘foutjes’ – die jij en alleen jij wellicht als foutief beschouwd – hoe meer leerkansen je hebt en jezelf kan corrigeren.

Valkuil 7: je focust enkel op het lichamelijke aspect

Yoga draait niet om het ‘doen’, maar wel om het ‘zijn’. Fysieke fitheid is één van de vele voordelen van yoga maar het is echter veel meer dan een lichamelijke bewegingsvorm. Het is een levensstijl op weg naar je ware aard, je authentieke zelf. De samensmelting van mind, body en soul dragen bij tot een hollistische levensstijl die je leven op heel wat vlakken positief kan beïnvloeden. Focussen op enkel het lichamelijke aspect leidt alleen maar tot meer letsels.

Ik denk dat één van de meest voorkomende fouten die je als beginner kan maken, is dat je niet beseft dat yoga een proces is waarin je continu groeit. Enkel en alleen door jezelf op te stellen als eeuwige student – zoals de yogafilosofie aangeeft – ben je in staat om te leren. Yoga begint in je mind, jezelf open stellen voor transformatie. Vandaar de keuze van mijn logo: de vlinder als symbool voor mijn eigen mentale, fysieke en spirituele transformatie.